Selamat Datang ke Blog saya..!!

Monday 11 November 2013

:: SRI AMAN BANDAR BENAK MALAYSIA::


Assalamualaikum semua.. 

hari nie entry aku lain sikit. tapi kan, entri nie dah lama aku nak update. cuma masa tak mengizinkan. lagipun aku tak dapat maklumat cukup banyakdan tepat untuk share benda nie. Kebetulan  hari tu ada pameran di Sri Aman sempena sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri. Kemerdekaan Sabah Sarawak dalam Malaysia ke 50 tahun. Sambutan sangat meriah. macam-macam aktiviti yang berlangsung di tempat aku. kebetulan masa tu ada berbaki lagi satu minggu cuti semester aku di kampung. jadi, aku pun tak nak lepaskan peluang dapatkan makluamat sebagai pengetahuan am aku sendiri. nak dijadikan cerita, secara kebetulan aku terjumpa maklumat nie. sumber dari Majlis daerah Sri Aman.

baru-baru nie jugak, dalam bulan Oktober lepas, ada pesta benak ni kat tempat aku. setiap tahun tempat aku akan buat pesta sempena kejadian ombak yang dijangka besar dalam tarikh-tarikh tertentu. nanti aku cerita pulak pasal kejadian pasang surut tu mengikut sains. (aku ada belajar pasal benda nie). rugi la tak belajar benda-benda yang berkaitan denganalam sekeliling kita,

ok, tanpa merapu lagi panjang. kita mula kan sekarang.

 Benak” merupakan istilah yang dituturi oleh orang tempatan di Sarawak bagi merujuk kepada kejadian air pasang yang berlaku dengan alunan berombak. Ia merupakan salah satu kejadian yang berlaku disebabkan oleh keadaan muara sungai yang luas dan dasar sungai yang cetek, di mana permukaan air akan membentuk struktur ombak yang beralun menuju ke bahagian ulu sungai pada ketika air pasang.

Kejadian Benak berlaku di Sungai Batang Lupar, Sri Aman dan ia merupakan salah satu daripada 60 kejadian benak yang berlaku di seluruh dunia.

Benak Sungai Batang Lupar bermula di kawasan Pulau Seduku, di bahagian hulu Pekan Lingga, kira 2 44.6 km dari muara dan 34.5 km dari Bandar Sri Aman. Benak ini juga mengalun dengan kelajuan sehingga 7 km sejam hingga 18 km. malah, fenomena tersebut boleh dilihat oleh pengunjung di tebingan Batang Lupar, Bandar Sri Aman. Benak lazimnya akan berlaku pada setiap bulan mengikut peredaran air pasang besar ataupun dikenali dengan istilah “King Tide”.


Untuk pengetahuan anda, fenomena Benak Batang Lupar juga berada di kedudukan ke-4 dalam senarai kedudukan “Top Ten Tidal Bore”di dunia iaitu:
11.    ARAGUARI POROROCA, AMAPA STATE, BRAZIL
22.    QIANTANG DRAGON, HAINING PROVINCE, CHINA
33.    KAMPAR BONO, SUMATRA INDONESIA
44.   BATANG LUPAR BENAK, SARAWAK MALAYSIA
55.   DORDONGE & GARONNE MASCARET, AQUITAINE FRANCE
66.   SEVERN BORE, GLOUCESTERSHIRE, ENGLAND
77.   COOK-INLET BORE (TURNAGAIN ARM & KNIK RIVERS) ALASKA USA
88.  BAY OF FUNDY BORE (PETITCODIAC, SCHUBENACADIE, SALMON RIVERS), CANADA
99.     BAIE- DU MT ST.MICHEL (SEE, SELUNE, COUESNON) 
110.   TRENT AEGIR, LINCOLNSHIRE, ENGLAND 

(                                               Sumber: Mr.Antony Colas, Peluncur Antarabangsa Negara Peranchis)

Ok, setakat tu dulu masa nie. aku akan share lagi pasal maklumat-maklumat terkini yang aku jumpa dari semasa ke semasa ya. 
wassalam..

No comments:

Post a Comment