Selamat Datang ke Blog saya..!!

Friday 23 September 2011

Di Universiti Malaysia Sabah..

Sudah 2 minggu lebih aku di Sabahan..huhu. Mulanya aku susah hati, risau berpisah dengan keluarga. Dan kini aku dapat suaikan diri dengan baik. Syabas dengan diri sendiri. Aku dapat ramai kawan-kawan baru di Sekolah Pendidikan, di kursus-kursus yang aku ambil.. Di sini tidak digelar Fakulti.., tapi disebut sekolah. Baru je lepas habis minggu suai mersa bah nie..

Hari Pertama kuliah...
hehehe.., aku sesat daa..aku ikut belakang budak TESL. mujur lah ada sorang rakan aku nie tolong tunjukkan jalan ke kelas aku tu. Hari petama kuliah, Semester pertama, memang sangat kelam kabut..kelas aku pulak banyak yang dapat pada malam hari. Aku nak daftar kelas aku tu pada siang hari, tetapi risau clash pulak dengan kelas lain. Kalaulah aku ambik kelas pada siang hari, percayalah..berkejaran ke hulu-hilir aku nantik.

Belajar pelbagai bahasa..
Memandangkan di Sabahan nie banyak etnik, aku pun mula berjinak-jinak dengan bahasa ibunda etnik mereka..
Aku belajar bahasa Bajau macam..'' mangan ko..??" , "nginum buek ko"?.. Maksudny.., sudah makan ke? sudah minum ke?
Wahh..hebat nie, boleh belajar banyak bahasa kan? Satu-satunya peluang aku untuk tahu pasal bahasa bangsa lain, masa-masa  nie lah..Masa blajar, merantau di negeri orang..

Nie je lah yang aku kongsi dulu.nanti, aku cerita lagi pasal pengalaman aku d UMS..!!

No comments:

Post a Comment