Selamat Datang ke Blog saya..!!

Thursday 15 December 2011

~rahsia hati aku~


Kenapa hati aku panas setiap kali tengok gamba dia dengan perempuan lain..? betul ke aku sukakan dia?? Mmm. Pedih aku sedih.. rasa kecewa. Macam cinta dikhianati pulak. ( macam laa aku pernah bercintan cintun sebelum nie). Tapi, aneh bah perasaan nie..
Ke aku yang syok sendiri? Ya.. betul la. Aku syok sendiri punya kes laa nie.. isshh2. “Cuba lah beringat sikit tujuan asal kau datang ke sini. Kau tu datang sebab nak menuntut ilmu. Bukan menuntut cara nak belak. Waima perasaan tu kau dah semai dari kau masih di Sri Aman lagi.”
Iyerr.. dia yang telah membuat aku jatuh hati 4 tahun yang lalu. Agak lame kan aku jadi pemendam perasaan?? Aku sabar menanti benda aku sendiri tak tau bila akan jadi pasti.

Aku kenal dia masa aku sekolah lagi. Aku form 4 masa tu. Dia pulak form 6. Dia tu orang terdekat ku ja. Anak buah jiran sebelah rumah aku di Sri Aman. Ingat lagi, masa kecik2 dulu aku salu gak tengok dia. Tapi kami tak kawan laa.. mana lah aku pandai nak suka2 orang kan. Kan aku budak lagi masa tu. Aku start berkawan dengan dia 4 tahun baru2 nie.

Masa dia nak pegi belaja di U dulu, entahlah kenapa hati aku rasa berat nak lepaskan dia pergi. Aku takut, dia akan jumpa orang lain dan lupakan aku di Kampung. Aku rasa tak perlu kot aku mention sapa dia. Cukup sekadar aku cerita siapa dia dalam hidup aku. Istimewanya dia.. masa dia dapat tawaran ke Universiti Pendidikan Sultan Idris tu kan, dia tak bagi tau aku pun. Korang nak tau macam mana kisah aku dapat tau benda nie?? Mak dia.. Ibu Salmah masa tu ada buat sedikit kenduri doa selamat (sedekah dekat masjid). Mamandangkan aku dengan orang rumah aku bukan orang kuat pegi masjid. Jadi kan, ada laa kawan mak aku yang bercerita dekat mak aku. Dipendekkan cerita, aku dapat  tau dari mak aku daa..punya panjang kan rantaian cerita nie. Aku diam2 ja masa tu. Dalam hati berbisik, hanya tuhan yang tahu..

Mesti korang heran kan? Kenapa aku panggil mak dia Ibu? Bukan ibu mertua ku. Bukan.. jangan salah faham dulu. Aku panggil ibu sebab itu gelaran bagi orang yang berpangkat sharifah. Mak dia sharifah.. ya, Sharifah  Salmah. Oleh sebab aku nie seorang yang berbudi lagi berbahasa, jadi mak aku ajar aku supaya panggil mak dia tu dengan panggilan Ibu. Panggilan tu istimewa bagi orang macam aku. Dan berharap dia akan jadi ibu mertuaku.. isshh.. apa pulak ke situ nie. Melalut pulak.. sayangnya aku hanya bertepuk sebelah tangan.

Sambung lagi..
Masa tu hati aku dah.. tak tau macam mana nak explain. Pengalaman jadi pemendam perasaan dengan dia nie. Isshhh.. susah laa nak cakap. Takda orang yang faham barangkali. Aku selalu tau,kongsi cerita nie dengan kakak aku. Yang paling rapat dengan aku tu. Yang nombor empat.. aku ada jugakk arr cerita dengan kakak aku yang ketiga. Dia pun sporting gilerr.. walaupun dia seorang tomboy. Tetapi, dia boleh salami perasaan aku. Sama macam kakak aku nombor empat tu.

Dari aku sekolah menengah, aku simpan perasaan. Bayangkan aku dapat bertahan sampei aku belaja di U. punya lamak.. sebab aku nie jenis tak mudah nak suka kat orang. Kalau dah suka, aku akan betul2 suka. Mungkin aku nie seorang yang setia kot.huahua.. sepanjang tempoh 4  tahun nie,  macam2 aku alami. Kuat mental dan fizikal aku tahan perasaan aku tengok dia di sana. Bayangkan lah korang, aku Cuma bertemu dengan dia masadia cutisemester je. Itu pun..mmm.. faham2 je lah. Kadang-kadang dia datang rumah aku. Tapi bukan la nak ajak aku kelua pun.just nak hantar barang (sedekah) dari Wa (mak long) dia ja.. dan padamasa tu, adik lelaki aku dan kakak aku akan riuh, bising..suruh aku yang sambut. Astaga.. malu pulak aku nak cerita nie..

aku simpan perasaan nie sejak aku sekolah menengah lagi. Masa aku form 4. Bayangkan, aku mampu bertahan sampai sekarang perasaan tu. Sampai aku belaja di U, aku masih setia sukakan dia. Punya laa lama..

Bila dia dah belaja di UPSI. Kami jarang. Eh, sangat jarang..memang tak ada kot bermesej macam dulu. Aku sedih tau.. paling tidak pun kami akan bermesej masa dia cuti semester. (siapalah aku kan..) . aku kalau boleh tak nak ganggu pengajian dia di U masa tu.jadi, setiap kali bermesej, jangan harap la dia yang akan mulakan. Asyik aku ja.. tapi tak pa, kan aku yang suka dia. Jadi, wajar laa kalu aku yang hantar dulu. Nak tau, walaupun dia reply dengan pendek, ringkas je, macam tak nak layan.., aku tak kisah. Malah aku rasa happy, bahagia pulak. Pelik kan..??

Semester nie adalah semester terakhir dia di UPSI. Dan sekarang aku tau, dia mesti busy dengan kerja final dia. Tesis lagi, assignment lagi kan. Dan aku doakan dia lulus dengan segulung ijazah dengan kepujian.. Jauh di sudut hati aku, aku rindukan dia. Dan aku tahu, tidak akan berbalas pun.

Kalau lah dia boleh dengar isi hati aku kan.. walaupun suatu masa nanti dia akan bersama orang lain. Aku ok kot.. asalkan dia bahagia. Sekarang.., aku hanya tengok dia dari jauh. Sama sekali tidak berhubung. Tapi, dia selalu dekat di hati aku. Aku juga akan selalu rindui dia. Walaupun aku tak tahu isi hatinya terhadap aku. Mungkin dia anggap aku hanya teman biasa sahaja.
:: kitak, kamek harap kitak jangan lupakkan kamek k. jaga dirik kitak bait2 di tempat orang. Dan kamek doakan sentiasa kebahagiaan dalam hidup kitak. ( walaupun kitak, sik tauk isi hati kamek).

"dan jika kitak mempunyai perasaan yang sama macam apa yang kamek rasa. kamek harap kitak setia macam kamek nunggu kitak selamak 4 tahun dolok. mun ada jodoh, bertemu lah kita gik.."

~sekali lagi menangis dalam diam.

No comments:

Post a Comment