Selamat Datang ke Blog saya..!!

Thursday 15 December 2011

 Rindu nya ngan apak.. dengan mak juak  ~~!


Agik ingat ku masa ku dapat result nak ke U gya.. berseri2 jak muka nya. Muka yang sama ku tangga masa aku dapat result cemerlang dalam spm 2008. Punya happy nya, sampe nya nyuruh aku fotostat slip spm ku banyak2. Nya madah, kelak ada urang merik duit.. sebab result bagus. Kira bagus lah tek.. aku pun sik pecayak dapat 5A masa ya. Haha.. Kira tek dapat d claim dengan tempat keja nya lah ya.. dekat hospital. Bapak ku seorang “Atendan Kesihatan” di hospital Sri Aman. Amboii..!!apak.. haha.. nya pernah nangga anak kawannya dapat claim bah.. jadi tek, nya maok juak. Aku sik lalek..Dalam keluarga aku nak,  sik ada yang dapat pia lamak tuk bah. Bukan nak berdengah dirik.., sik ada aku pia eh.. seminggu ada ku diat nya risin2 nangga result SPM aku ya. Mala di tenung nya..Risin2 ah.. bukan main gik nya masa ya. Dan aku senang hati.. (sebab dah bahagiakan nya 2 mak..) syiok ohoho.. J

Masa aku dapat result U.. masa aku dapat U di sabah tuk, bapak dengan senang ati.. macam x pecayak ada  juak anak nya yang belaja di U. lamak tuk nya dengar jak dari urang kelaka tentang anak masing2 pasal masuk U. sekali kinek tuk, anak nya ada juak k nya basah ujung bibirnya kelaka ngan urang..
Beberapa minggu, beberapa bulan, beberapa hari sebelum ya, nya mala jak nanyak, bila result U aku nak kelua, bila gik nak kelua.. maka, setiap kali aku pegi CC, aku akan bukak portal UPU. Mok diat jadual bah.. setiap kali nya nanyak, setiap kali ya juak aku akan madah. Bila tarikh ujian, bila tarikh keputusan yang layak join temuduga kelua.. sampei ke keputusan bila result keseluruhan nya akan kelua pun di tanyak nya juak. Seolah-olah nya macam menghitung hari. Sama macam aku STPM dolok2.. masa aku SPM sik da gilak nya bertanyak. Tanyak sikit2 jak.

Nya bukan main happy bila aku madah, aku dapat kos pendidikan. Aku madah “ Pak, aku lulus temuduga ari ya.. nak kita pg ke Samarahan ya..di Sabah asan ku pak. D Universiti Sabah..” lalu nya nanyak, aku kelak jadi cikgu apa? Cikgu sejarah ngan geografi kata ku gik.. Ya Allah, hanya engkau yang tahu perasaan aku masa ya. Perasaan aku bila dapat khabar yang sangat indah dalam idup aku.. dengan mak, menitiskan air mata tanda kasih, bahagianya.. dapat ku rasa masanya melok erat badan ku. Hangatnya pelukan seorang ibu..Mak ku sena eh, sik tauk apa itu geografi.. nya dolok sekolah sengan darjah 4 jak. Bapak ku sengan berapa sik tauk ku.. sik ingat daa.. lalu bapak ku explain ngan nya. Aku jadi cikgu macam mengkaji alam sekitar ya.. mak aku madah : oowww.. (panjang na oowww nya..) hahaa.. rindunya..

Masa aku sibuk ngurus semua benda sebelum aku ke U pun aku dah nanga nya bukan main bersungguh2 gik. Merik duit pake bayar yuran. Beli tiket belon sama2 wak kamek 2.. Tedah apak, nait turun opis jak kmk 2 tek carik bantuan k bayar yuran kali2 dapat bantuan nak.. punbenda yang sama. Kawan nya pernah dapat juak bantuan dari tempat keja bagi ank-anak yang lanjut pelajaran ke U. tapi, sygnya x dapat.. yang dapat duit WPP ( wang pendahuluan pembiayaan) dari PTPTN. Syukurlah.. mak bapak aku mampu nganta aku, didik aku sampe aku ada di tempat aku kinek tuk. Aku pun  sik nyangkak dapat belaja setinggi tuk. Sayang bapak, sayang mak juak. Memang nya 2 penyokong setia dalam idup aku laa..
 Sepanjang masa setiap waktu, aku ingatkan sidak 2..ingat macam nie susah nya idup sebelum nak nganta aku ke situk. Macam nie aku nak lupak.. ya orang tua aku bah. Mustahil lah.. mun boleh, aku sik mauk hampakan sidak duak d sinun.. bapak pernah mesan sebelum nya pulang ke Sarawak lepas nganta aku, “aku ngarap kau belaja jak di situk.., jangan main2.” Hmm.. auk pak, x ku lupak pesan kitak. Anang irau ( kata ku selalu beguro dengan mak apak ku).. Mak ngan Apak akan senyum sambil sengeh2 bila aku nyebut pia.

Mak pun pesan juak. Sik lupak ngan pesan mak.. . katanya, “masa belaja, jangan bergerek..”. auk mak, x ku bergerek.. x pande ku keja ya mak ah.. lamak tuk pun, bukan nya aku penah pun begerek. sesungguhnya kitak 2  tauk nak, bertapa lamak aku dah cuba mauk tembus dalam setiap pemohonan aku nak jadi cikgu. X kan aku main2 bila dapat peluang. Insya Allah..
Masa aku gagal dalam setiap pemohonan, aku gagal dalam temuduga…mesti aku akan menitiskan air mata. Masa ya juak kitak duak merik sokongan ngan aku lalu madah, “ sik apa, belum ada rezeki.. kelak cuba gik”. Ati yang sedih, piluk kembali tenang bila denga suara nya 2.. dan aku akan mohon dan mohon gik sampe dapat. Dan akhirnya, setelah bekali2 aku mencuba.., Alhamdullilah.. aku dapat tembus. Sesungguhnya bukan senang nak tembus masa ya.

Ingat wak ku, kotan aku terharu gilak dapat temuduga yang pertama  (maktab) yang aku kecundang di tengah jalan. Aku gagal dalam temuduga ya sebab aku sik pande control air mata. Sumpah..!! aku akan menangis bila kelaka pasal mak bapak tuk. SENSITIP BAH..!! Masa2 ya juak lah pak cik nak temuduga aku ya nanyak pasal orang tua aku. Nya madah, aku dipaksa masuk pendidikan.. ( nie ndak aku nak nangis juak..) mana mungkin mak bapak aku paksa aku. Sedangkan aku yang mohon berkali (sebab minat). Sidak langung sik ada paksa. Sik ada yang memaksa, sik ada juak yang dipaksa apa gik terpaksa..!! jauh sekali..
Masa aku mok ngambik result STPM, nya ngan aku ngambik wak.. embak sekali dedek ( anak buah ku yang comel). Nang berangkut kamek betiga make moto nya. Aku madah bena lah, mak bapak aku sik tauk macam nie mok nangga result pointer ya. Sik tauk sidak.. cikgu2 ada wak explain. Datang umah, aku explain gik. Tapi, jangan pandang rendah ngan mak bapak aku. Sidak lah urang paling pentar dalam idup. Mun nya sik pentar, sik pandei.., sik kan nya nganta aku sampei belaja di U aku dah d aja nya 2. Ngaja aku tentang idup di dunia. Masa dalam pejalanan pulang nya ada nanyak aku. “ sini hala tuju kau pas tuk cik.??” ( kenak nama aku “cik”??). hehe.. ya nama manjak aku dalam keluaga ku lah.. Urang nunggah aku kecik @ cik. Kiut nak? Maook ke kolej ka?? Katanya..“Sik mauk ku ke kolej pak.., aku maok ke U”..  kata ku gik di atas moto.

Sebenar  eh, nya pun sik tauk wak.. macam nie nak ke U.. macam nie nak ke kolej. Aku explain laa slow2.. last2 nya faham juak. Dan temankan aku ulang alit ke Kuching untuk temuduga indah..
:: panjang nak cerita ku kali tuk.. Sumpah..!! aku bena2 rindu ngan nya 2.. kelaka serawak gik ya. Lantak lah..  buat 2 paham jak sia. Dan, aku pun menitiskan air mata rindu ku ngan nya 2 ketika tuk.. sik apa, 15 hb 1 taun depan aku pulang bah.. kira2 dalam kiraan 20 ari lebih gik. Aku dah meli  tiket juak. Paper  final exam aku abis 14hb. Aku terbang ke Sarawak, keesokan harinya.. 15 hb.
:: syahdunya malam tuk.., aku rindu ngan mak bapak ku, keluarga ku di kampung nun..

Salam sayang dari anak mu di perantauan..,

Untuk renungan bersama....

Dalam hati ibu berkata
"pergilah anakku...belajarlah bersungguh-sungguh...jangan kau lemas dalam kebebasan yang ibu berikan...Ibu tidak hantar kamu ke sana melainkan ibu percaya kepada kamu...kerna kamu anak ibu..
dalam jiwa ayah pula berbisik
"anakku...ayah lepaskan kamu dengan berjuta doa ...moga kamu tidak pernah lupa yang kamu bawa di hujung namamu...hati ini penuh berharap agar kamu pulang membawa pulang piala kemenangan...Anakku selamat berjuang....

No comments:

Post a Comment