Selamat Datang ke Blog saya..!!

Friday 20 January 2012

Berakhirnya semester 1


Iya.., aku dah di Sri Aman genap harikelima pada hari ini.  Peperiksaan terakhiryang aku duduki pada 14 hb Januari hari tu kertas Pidato. Habis je paper tu, aku pulang ke Sarawak pada keesokkan harinya. Segala-galanya berjalan lancer. Cuma pada masa aku mendarat di KIA  hari tu. Mukaaku nervous sikit. Sebab aku tak nampak kelibat keluarga aku nak menjemput aku di sana. Aku apa lagi.. udahlah muka memang tak berapa nak seri. Kena lagi dengan situasi gitu, haa.. pucat ler..

Yang tu pasal macam mana berakhirnya peperiksaan aku hari tu. Sekarang aku nak cerita pasal berakhirnya kelas demi kelas yang aku ambil masa di Semester 1. Ok, kita mula. Kelas pada hari isnin, aku ambikkursus hubungan etnik. Macam  mana kelas tu berakhir agak mengelikan hati aku kalau dikenang-kenang. Aku dengan 2 member aku boleh salah naik bas.

Macam nie kisahnya..

Malam tu hujan lebat sesangat. Sampai nak berteduh di stesen bas pun tak nyempat2. Sebab banyak orang kan. Jadi kami berteduh je lah di payung masing-masing. Masa tu, adalah sekumpulan  budak perempuan nie. Sok sek bercakap pasal bas yang bakal berhenti di depan kami tu. Kononnya bas tu merupakan bas yang akan ke kampung @ kediaman kami. Kolej Kediaman CD. Aku apa lagi, ditarik oleh kawan rapatku si Yuyu. Dia yang paling menang nak naik bas tu. Sebenarnya bas tu bas kediaman E. budak kampung E pun berdiri naik bas. Kami yang dari kampung CD, tu hah.., duduk terus. Dapat tempat duduk. Haaha..

Dalam perjalanan tu, aku sempat bertanya dengan Yuyu. Aku Tanya, “yuyu , kamu tak rasa kita salah naik bas ka??” .Malam tu, aku ingat lagi. Radio yang dipasang menyanyikan lagu Matahari oleh Amuk. Sambil layan lagu tu, pada masa yang sama aku dah perasan yang bas tu bukan bas kolej kediaman kami. Adoohhaaii.. udahlah bas tu bukan bas kolej kami. Hujan lebat pulak malam tu.

Sampai je di kediaman E, kami cuba dekati driver bas untuk mintak dihantarkan ke Kolej Kediaman kami. Aku nampak air muka driver tu macam meluat, marah je tengok kami bertiga. Aku pun bersuara, kata.. kalau tak dapat hantar, kami jalan kaki pun tak apa. Lepas tu, driver tu pun hantar lah kami kembali ke Kolej kami tu. Punya kasar dia.. masa bawak bas tu, dia bawak laju, lepas tu buat brek mengejut. Takikhlas lah tu.. haa.. sabar je lah.

Kesokkannya, hari selasa pulak, aku ada kelas BI pada malam nya. Masa siang aku free memanjang. Jadi, masa siang yang ada tu, aku manfaatkan untuk ke Tuaran. Uruskan soal saman aku tu. Nak kemukakan surat rayuan. Dengan masalah peda pagi tu, kereta yang hendak disewa tu tak ada. Jadi aku ambik keputusan untuk ajak roommate aku pegi pada sebelah petang. Ok, keputusannya tetap sama.. GAGAL..!!
Jadi, kami kembali semula ke kolej jam 5.30 petang. Macam yang aku katakana tadi, aku ada kelas BI malam tu. Jam 7 malam. Entahlah petang tu, lepas aku asar kan, aku rasa penat sangat. Jadi aku baring lah sekejap. Harap-harap dapat hilang kan rasa penat aku tu. Sekali aku terover sleep.. mati lah.. aku bagun jam 6.40 petang. Sedangkan kelas kami pada hari tu bermula pada jam 6.30 petang. Kaluaku tak ingatkan nak presentation malam tu, aku rasa aku takdatang kot kelas tu. Terkejut besar aku masa tu. Dah tak sempat nak buat apa2. Nak cuci muka pun tak sempat.., apatah lagi nak berus gigi. Jauh sekali. Bagun je aku dari tidur, aku nampak keadaan di luar tingkap gelap sangat. Aku pun panic dan bertanyakan kepada roommate aku tu, dah masuk pukul berapa. Dikatanya jam 6.40 petang. Aku mengelabah, lalu aku tarik terus kain tudung, beg dengan helaian kertas yang aku perlukan masa presentation tu. Kelam kabut lah. Sampai je di aras bawah, aku terlupa pulak dengan buku aku. Dah tu, mintak roommateaku balingkan buku aku tu dari tingkat atas. Sampai je di stesen bas, bas pulak lambat sampai. Lalu aku didatangi roommate aku tu. Dia nak hantar pencil box aku pun terlupa sama. Maklumlah, keadaan macam tu. Apa benda pun tak ingat.

Sampai je di tempat kelas aku diadakan tu. Aku berjalan dengan penuh debaran. Masa terus berlalu. Dah dekat kan..,  tetiba..
Pensyarah yang nak ajar kami tu, belum sampai lagi. Huh..!! lega hati aku masa tu. Then, kelas kami mula tepat jam 7 malam. Ngam2.., tak lama lepas aku sampai,pensyarahtu pun masuk kelasa gak.
P/s: lain kali tu, biar peka sikit dengan keadaan. Ingat senag ke nak k

No comments:

Post a Comment