Selamat Datang ke Blog saya..!!

Friday 13 January 2012

Kawan atau sahabat..??


Tak sama tau.
.
Kawan tu ada bila satu-satu situasi saja. Berbeza dengan sahabat yang sentiasa ada walau apa pun keadaan kita.apa pun jadi, sahabat tu memang akan sentiasa ada untuk kita.  Apa yang aku nak cerita kali nie, kisah seorang kawan dan seorang sahabat.

Dulu kan, aku ada 2 orang kawan rapat. Rapat sangat.. sampaikan kami kan, semua nak sama. Termasuk baju, selipar, gelang, rantai , stoking.. alaah.. terlalu banyak benda nak aku cakap. Pokoknya, memang kami nak semua sama. Kami ada 3 orang semuanya. Aku kenal mereka berdua masa aku di form 1 lagi. Huhuu..
Masa tu kami sangat akrab. dah macam isi dengan kuku.. Amboi~.. betul lah tu. Bila salah sorang dari kami yang sedih, macam yang dua2 tu pun akan terasa sama. Cubit paha kiri, paha kanan yang  terasa. Pada masa tu, aku pun ada berkawan dengan seorangbudak lelaki nie. Aku labelkan nama dia G jelah eh. Ok,  yang kawan aku sorang tu aku label E. yang sorang lagi A. apa macam..?? boleh? Boleh je lah..
Ok, kita mula. Biasalah kan, budak masih form 1 nie kerenah tu lain sikit. Kejutan budaya barangkali. Maklumlah, sebelum nie asyik terbelenggu di sekolah rendah je. Bila dah naik gred macam tu. Up lah sikit. Gedik pun bertambah. Dasyat giler.. mujurlah aku tak hanyut jauh sangat.

Betul  lah apa yang orang tua selalu kata. Sangat benar.. Kalau kita dah mula sayangkan kawan, hubungan yang sangat rapat tu. Mesti akan bermasalah jugak. Jadi, hati2 lah pilih kawan eh. Aku dah ada pengalaman dalam berkawan nie. Macam2 ada.. kawan makan kawan. Sedap sangat ke makan kawan? Dah tak kenyang makan nasik??  Sayangnya.. hubungan kami tak bertahan lama. Apa yang aku ingat.., kami putus kawan sebab seorang di antara kami yang bermasalah. Entah siapa yang jadi  batu api jugak masa tu. Hubungan tu cuma bertahan untuk tempoh masa setahun lebih ja. Lepas tu,retak. Aku sangat kesal..

Sebelum keretakan hubungan tu terjadi kan, kawan aku si G tu pulak berpindah sekolah. Sebab sekolah yang sedia ada tu jauh sikit dari rumahnya. Jadi, maknya yang juga merupakan seorang guru nak anaknya tu pindah lah. Sejak dari hari tu, aku hilang jejak dia. Sehingga lah aku jumpa dia balik lepas setahun. Masa tu nak masuk form 4. Hujung tahun 2006 aku terserempak dengan dia. Dan kami masih berhubung sampai sekarang. Walaupun kami berlainan university. Tapi, sahabat tu tetap ada. Dia sentiasa ada walau macam mana keadaan aku. G nie lah kawan baik aku kini.

Ok, kita berbalik kepada benda yang aku nak cerita mula2 tadi. Hubungan kami bertiga A dan E kian renggang. Cuma E yang setia dengan aku. A pulak “hilang” entah ke mana. Bertapa aku rindu dengan hubungan kami masa tu. Hmmm.. kenapa lah kami tak cuba baiki hubungan tu kan? Sedangkan kami 1 kelas. Nak bercakap tu, memang tak jadi halangan kot.

Bulan berganti bulan, tahun pun berganti sama. Masuk tahun 2006. Masa tu kami masing2 di form 3. Masih dengan renggang, tegang. Tak da siapa yang nak baiki perhubungan tu. Macam yang aku cakap tadi. Hanya E di sisi. Tanpa G.

PMR pulak makin dekat. Aku pulak tak cover apa2 benda yang aku banyak tinggalkan sepanjang tempoh aku di Form 1 dan form 2. Aku cuba usaha cover pelajaran aku masa nak dekat PMR tu. Tapi, aku gagal. Aku gagal dalam hidup aku. Aku sedih sangat. Muka mak bapak aku jelas kecewa dengan result aku. Result si E ok sikit lah dari aku. Math dia dapat C. malah aku pulak dapat D. Bahasa Inggeris dia pulak E. dan  aku pulak. Ngam lah tu 2X5@ 5X2@ 5+5 = 10. Adooohhhaiiii..

Hidup diteruskan. Aku pulak ditempatkan di kelas. Tengok result lah.. “AKU ADALAH PELAJAR YANG TERPILIH, SETELAH DIPILIH-PILIH.”

Boleh faham tak dengan ungkapan tu..? ya, betul lah tu. Aku di kelas ketiga hujung. Mana E..?? hmm.. E dapat kelas aliran sains di kelas ketiga terbaik di sekolah aku masa tu.subjek yang aku belajar di kelas ketiga hujung tu, BM, BI, MM ,SC, GEO, K.MELAYU, SEJARARAH ,PEND. ISLAM dan PENDIDIKAN  SENI. Subjek yang E ambik aku tak tau pulak. Lupak..

Start dari itu, aku dan E jarang bertemu. Dia sibuk dengan kelas nya. Aku pulak, masih dengan hidup yang pada mulanya terumbang –ambing masa tu. Aku berazam kuat, aku nak dapat A masa SPM. Ini lah aku katakan, aku mendapat kesedaran.

Bila SPM, aku dapat cemerlang. Antara yang cemerlang jugak lah.. sama2 dengan member dari kelas terbaik. Kelas A.. yang kelas ujung tu, aku sorang je.. hehehe.Alhamdullilah.. masuk jugak muka aku dalam majalah sekolah masa tu. Walaupun muka aku kecik, gamba pulak hitam putih. Tapi tak pa, aku bangga. Aku dapat cemerlang. Masa tu lah aku Nampak sinar di muka orang tua aku. Semakin tu lah aku bersemangat untuk bahagiakan mereka.

Kecemerlangan kian aku raih dengan beberapa pencapaian. Habis je spm aku pun masuk lah ke form 6. Sayangnya E tidak menjejakkan kaki nya bersama aku. Haluan pilihannya ke kolej swasta di Kuching. Tapitak lama. Dia mula datang mencari aku. Katany, nak masuk form 6. Aku masa tu sangat alu-alukan dia. Malah, aku happy dia nak sama kelas dengan aku.

Ok, permohonannya untuk ke form 6 diterima oleh cikgu. Tetapi, keputusannya tu, hanya bertahan sampai 2 minggu masacm tu je. Kemudian dia kembalimencari kolej lain yang ada di kuching. Masa tu lah dia bertemu dengan suaminya kini. Suami..?? ya.. E sudah bernikah. Tanpa aku diundang ke majlisnya. Sekali lagi aku sedih dan…

P/s: nanti aku sambung lagi eh..nak sambung study nie..!! last paper aku bah. hahaha.. then, balik sarawak lah..

No comments:

Post a Comment